HBC ungdom

Børneattest - Instruks for indhentning af børneattester i Hvidovre Badminton klub.

Det er lovpligtigt, at foreninger skal tjekke personer med opgaver i foreningen, der giver dem "fast tilknytning", som det udtrykkes i loven, til børn og unge under 15 år, for at sikre at disse ikke er straffet for seksuelle forbrydelser på børn under 15 år. I HBC indhentes der børneattester på alle trænere, hjælpetrænere og øvrige instruktører, der træner børn under 15 år. Dette gælder både lønnede og ulønnede trænere. Tillige indhentes der børneattester på alle, som er en del af ungdomsudvalget (USU). Der indhentes kun attester på personer, som er fyldt 15 år. Der indhentes ikke attester på personer, som træder til på træninger i sidste øjeblik eller forældre, som kører med på turer mv., hvor der ikke er en regelmæssig tæt kontakt med andres børn.

Børneattester indhentes online via Politiets hjemmeside (www.politi.dk). Børneattester indhentes ved nye ansættelser/tiltrædelser af nye trænere mv. Der er ingen regler for fornyelse af børneattester, men HBC har besluttet, at attesten skal fornyes hvert andet år. Personer, der afviser at give sit samtykke til en undersøgelse, kan ikke være beskæftiget i HBC. En person, der har en plettet børneattest, skal udelukkes fra at være ansat eller frivillig i idrætsforeningen. Foreningen skal afbryde samarbejdet, når en positiv børneattest foreligger. Ved positivt svar kontaktes klubben formand, som tager kontakt til Badminton Danmark, som håndterer sagen derfra. Det er kun personer, for hvem udelukkelsen har direkte betydning, der involveres. HBC dokumenterer deres handlinger i næstkommende bestyrelsesreferat. Oplysninger opbevares og behandles fortroligt. Alle personer, der ser oplysninger omkring børneattester, har tavshedspligt. Tavshedspligten gælder også, efter at disse personer er udtrådt af klubben.

Vores sponsorer